FA6. Our charity is considering hiring a fundraiser for our next big appeal. Are there standards of practice for fundraisers working for an Alberta charity?|FA6. Notre organisme de bienfaisance envisage d’engager un collecteur de fonds pour notre prochain

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FA6. Our charity is considering hiring a fundraiser for our next big appeal. Are there standards of practice for fundraisers working for an Alberta charity?


Short answer

Yes, fundraisers must comply with eight standards. If fundraisers fail to meet these standards, the Minister may consider suspending or cancelling their registration or licence.

Long answer

Principals, directors, and employees of charities and fundraising businesses must follow these standards (available in pdf- Responsibilities and Requirements).

  • Charities and fundraising businesses must comply with all relevant municipal, provincial, and federal laws.
  • Charities and fundraising businesses must advocate, within the organization, adherence to all applicable laws and Standards of Practice.
  • The principals, directors, managers, and employees of charities and fundraising businesses that must comply with these Standards must effectively disclose to their organization all conflicts of interest and all situations that might be perceived as a conflict of interest.
  • Charities and fundraising businesses must give donors the opportunity to have their names removed from lists that are sold, rented, or exchanged with other organizations.
  • Charities and fundraising businesses must not disclose any personal and confidential information about donors or prospective donors outside the work environment, and within the work environment only as appropriate.
  • Charities must, to the best of their ability, ensure that contributions are used in accordance with donor's intentions and obtain the explicit consent of a donor or the donor's representative before altering conditions of a gift.
  • Charities must use accurate and consistent accounting methods that conform to the appropriate guidelines adopted by the Canadian Institute of Chartered Accountants (CICA).
  • Charities and fundraising businesses must not take unfair advantage of a donor or prospective donor for their own advantage or benefit.

Forms and instructions for registering a charity and licensing a fundraising business are available on the Government Services website at Forms - Charities and Fundraisers and all inquiries can be directed to:

Alberta Government Services
Consumer Services Branch
Phone: Edmonton (780) 427-4088 Toll-free in Alberta: 1-877-427-4088

More…

You may download a copy of Service Alberta's information sheet on Standards of Practice: The Charitable Fund-raising Act standards of practice

==fr==

FA6. Notre organisme de bienfaisance envisage d’engager un collecteur de fonds pour notre prochaine demande de dons. Existe-t-il des normes de pratique destinées aux collecteurs de fonds travaillant pour un organisme de bienfaisance de l’Alberta?


Réponse courte

Oui, les collecteurs de fonds doivent se conformer à huit normes. S’ils ne respectent pas ces normes, le Ministre peut envisager de suspendre ou d’annuler leur enregistrement ou leur permis.

Réponse détaillée

Les mandants, administrateurs et employés des organismes de bienfaisance et des entreprises de collecte de fonds doivent observer les normes suivantes (disponible en anglais au format pdf à Responsibilities and Requirements) :

      1. Les organismes de bienfaisance et les entreprises de collecte de fonds doivent observer toutes les lois municipales, provinciales et fédérales pertinentes.
      2. Les organismes de bienfaisance et les entreprises de collecte de fonds doivent encourager, au sein de l’organisme, le respect de toutes les lois et des normes de pratique applicables.
      3. Les mandants, administrateurs, directeurs et employés des organismes de bienfaisance et les entreprises de collecte de fonds devant observer ces normes sont tenus de communiquer de manière efficace à leur organisation tous les conflits d’intérêt et toutes les situations susceptibles d’apparaître comme un conflit d’intérêt.
      4. Les organismes de bienfaisance et les entreprises de collecte de fonds doivent offrir aux donateurs la possibilité de faire enlever leur nom des listes qui sont vendues, louées ou troquées à d’autres organismes.
      5. Les organismes de bienfaisance et les entreprises de collecte de fonds ne doivent communiquer aucun renseignement personnel et confidentiel sur les donateurs ou les donateurs éventuels en dehors de l’environnement de travail et, uniquement lorsque c’est approprié dans le cadre de l’environnement de travail.
      6. Les organismes de bienfaisance doivent, dans la mesure de leurs capacités, assurer que les contributions sont utilisées conformément aux intentions du donateur et obtenir le consentement explicite d’un donateur ou de son représentant avant de modifier les conditions d’un don.
      7. Les organismes de bienfaisance doivent employer des méthodes de comptabilité exactes et cohérentes étant conformes aux directives idoines adoptées par l’Institut Canadien des Comptables Agréés (ICCA).
      8. Les organismes de bienfaisance et les entreprises de collecte de fonds ne doivent pas tirer un avantage injuste d’un donateur ou d’un donateur éventuel pour leur propre profit.

On peut obtenir les formulaires et les instructions destinés à l’enregistrement d’un organisme de bienfaisance et l’attribution de permis à une entreprise de collecte de fonds sur le site Web des Services gouvernementaux à Forms - Charities and Fundraisers et toutes les demandes de renseignements peuvent être adressées à :

Alberta Government Services
Consumer Services Branch
Téléphone: Edmonton (780) 427-4088, Sans frais en Alberta: 1-877-427-4088

De plus…

Le site Service Alberta énumère en anglais les Requirements for Charitable Organizations that Solicit Donations- Requirements for Charitable Organizations That Solicit Donations.